Pazartesi, Ağustos 28, 2006

Dersimize Hoşgeldiniz.


Her reklâm bir brieftir. Eğer reklâmcı gözlüğünüz varsa, yapılan işe bakarak ne amaçlandığını, hedefin ne olduğunu kolaylıkla anlayabilirsiniz. Amacı çözdükten sonra da vaadin doğru olup olmadığı konusunda öngörülerde bulunabilirsiniz. Önümüzde güzel bir örnek var. ‘Selçuklu Belediyesi ve Yanındakiler’

Deprem öldürmez, dayanıksız bina öldürür.
Deprem öldürmez, çürük bina öldürür.
Deprem öldürmez, insan öldürür.
Bu söylemleri Marmara depreminden sonra sıkça duymaya başlamıştık. Selçuklu Belediyesi billboardlarında yer verdiği inşaat firmalarıyla birlikte yukarıdaki metinleri biraz revize ederek bir şeyler söylemiş. Amaç; insanları kaliteli ve sağlam yapılar inşa etmeleri konusunda bilinçlendirmek. Ya da kaliteli yapıları bizler yaparız, bize gelin biz yapalım. Kaliteli olsun; ölmeyin, gülün. Mesaj bu. Ne o inşaat firmaları için rekabetçi ne de hedef kitle için ikna edici. Sosyal sorumluluk kokan bir iş. Ancak gelin görün ki bu güzel amaca uymayan çok kötü, stratejisi olmayan bir iş çıkmış ortaya.

Öncelikle ölmenin zıttı yaşamak, gülmenin zıttı da ağlamaktır. Ya ‘kaliteli yapı ağlatmaz, güldürür’ ya da ‘kaliteli yapı öldürmez, yaşatır’ diyeceksin. Her iki tercihten de vazgeçip ikisinin karışımını söylemek ise anlamsız ve amaca uymayan bir söylem. Zaten benim söylediklerim de amaca uymuyor. Sadece yapılan anlatım bozukluğunu vurgulamak için belirttim. Keza ölmek fiilini kullanmak başlı başına yanlış.

Sosyal sorumluluk çok hassas bir konudur. İnsanları korkutarak bilinçlendirmeye çalışmayı ve üstelik bunu başarmak için de reklâma başvurmayı gereksiz ve boşuna yapılmış bir yatırım olarak görüyorum. Üstelik çok kötü bir tasarımla. Strateji yok, vaat yok.
O billboardda ilgili inşaat firmaları ve Selçuklu Belediyesi’nin ortaklaşa hazırladıkları bir seminer ya da konferansın ilanının olmasını beklerdim. Falan tarihte filan yerde. Ve bu kampanyanın diğer mecralarla ve de PR ile desteklenerek amacına ulaşması için gayret sarf edilmeliydi. Böyle diyorum çünkü, bilinçlendirmek entegre iletişim gerektiren bir çabadır. Tek başına reklâm bu bilinci oluşturamaz. O sadece bir araçtır. Açıkhava reklâmında sadece bir tamlama, bilemedin bir cümle yani kısacık bir şey söyleyebilirsin. İlgililere duyurulur…